Derfor vælger mange at kontakte en bedemand ved et dødsfald

Når en elsket person går bort, står i efterladte over for en tid, der kan være præget af sorg. I denne situation kan det være svært at overskue de mange praktiske og administrative opgaver, der følger med et dødsfald. Derfor vælger flere og flere at kontakte en bedemand for at få hjælp og støtte. Du kan her læse om, hvad de mere præcist tilbyder af hjælp

Samtale, koordinering og behovsafstemning

En af de vigtigste grunde til at kontakte en bedemand er muligheden for at have en personlig samtale, hvor du kan drøfte alle detaljer og ønsker. Bedemand Køge kan være der for dig og kan koordinere aftaler med præst, graver og blomsterhandlere. Bedemanden mødes med jer pårørende for at forstå jeres og afdødes behov, og vedkommende kan rådgive om de forskellige muligheder. Dette møde giver mulighed for at tale åbent om, hvordan I ønsker afskeden skal foregå, og hvad der er vigtigt for jer som familie eller venner.

Klargøring af afdøde

For nogle familier er det vigtigt at kunne tage en sidste afsked med den afdøde ved at se vedkommende. Bedemanden sørger for klargøring af afdøde til denne fremvisning, såsom ny påklædning og placering i kisten. Dette sikrer, at den afdøde præsenteres på en værdig og respektfuld måde, hvilket for nogen pårørende kan være en vigtig del af sorgprocessen.

Transport af afdøde og urnetransport

Transport af afdøde er en anden vigtig opgave, som bedemanden tager sig af. Bedemanden sørger for transporten af kisten fra dødsstedet til kirken. Dette gælder også urnetransporten fra krematoriet til kirkegården. Bedemanden kan også arrangere blomstertransport, hvis gravstedet ikke er i nærheden af ceremonistedet, og hjælpe med udlægning af blomster på gravstedet. For dem, der vælger kremering, kan bedemanden også assistere med urnetransport. Hvis ikke I ønsker at bringe urnen til kirkegården, kan bedemanden sørge for, at dette bliver gjort respektfult.