Stå fast ved dine rettigheder på arbejdspladsen

Langt de fleste mennesker går hver dag på arbejde. Både for at blive intellektuelt udfordret og for at skabe en mening med hverdagen, men også for at tjene penge. Skal du være sikker på, at din arbejdsgiver følger reglerne, er det vigtigt, at du er opmærksom på dine rettigheder.

Læs din kontrakt grundigt

Det er klart, at der kan gælde forskellige regler fra arbejdsplads til arbejdsplads. Når du skriver under på din ansættelseskontrakt, er det derfor nødvendigt, at du læser den grundigt igennem, så der ikke gælder nogle urimelige krav.

Føler du, at din chef bryder reglerne, kan du altid vende tilbage til kontrakten og se, hvordan forholdene er beskrevet. Under alle omstændigheder bør du nemlig blive behandlet ordentligt på din arbejdsplads.

Får du den rette løn?

En stor del af, hvorfor du går på arbejde hver dag, er garanteret, at du skal tjene nogle penge, så du kan betale dine regninger. Derfor er det en god idé løbende at snakke med din chef om løn.

I Danmark findes der ingen lov, som har fastsat mindstelønnen. Mindsteløn er noget, som forhandles mellem fagforeninger og arbejdsgiverforeninger. Dette vil sige, at der ikke findes én general mindsteløn, men mange forskellige alt efter fagområde.

Find en god a-kasse

Det en god idé at tilmelde dig en a-kasse. En a-kasse kan nemlig blandt andet hjælpe dig økonomisk, hvis du bliver fyret, eller hvis du bliver ramt af sygdom.

I Danmark findes der mange forskellige a-kasser. Skal du finde en a-kasse, som passer til dine behov, bør du undersøge de Danske a-kasser. På den måde kan du gå på arbejde med ro i maven.

Et godt forhold til din chef

Vil du gerne undgå, at opleve uretfærdigheder på din arbejdsplads, er det en god idé at have et godt forhold til din chef. Med et godt forhold kan det nemlig blive lettere for begge parter at fortælle, hvis de er utilfredse.

På dit arbejde er det som nævnt tidligere en god idé jævnligt at holde samtaler omkring løn, men også omkring den generelle trivsel på arbejdspladsen. Dette giver nemlig dig mulighed for at fortælle, hvis du føler, at dine rettigheder ikke bliver overholdt.

Selvom det kan være vigtigt, at du har en fagforening og en a-kasse bag dig, så du både er sikret juridisk og økonomisk, kan du nemlig også gøre meget selv, ved at være opmærksom på de ting, der foregår omkring dig på jobbet.